روستای طاویر-تاویر طبیعت کوهستانی منطقه کتول

موقعیت جغرافیایی روستای تاویر

این روستا در 18 کیلومتری جنوب باختری شهرستان علی آبادکتول واقع شده است که از شمال به روستای رق  چشمه ،از جنوب به روستای چلی ، از مشرق به کوهستان و از مغرب به روستای وسیع سر محدود شده است .

 

این روستا دارای عرض جغرافیایی 48 دقیقه و 36 درجه و طول جغرافیایی 49 دقیقه و54 درجه می باشد .

وجه تسمیه روستای تاویر

تاویر لفظ تغییر یافته «تویر» می باشد که در گویش کتولی این واژه به معنای یک مکان آفتابگیر می باشد

تاریخچه روستای تاویر

در روستای تاویر یک گورستان قدیمی وجود دارد که وجود سنگ نبشته ها ی بدست آمده از این گورستان دورنمای سیمای نوین روستا را به 4 سده باز می گرداند. در بین سه روستای ذکر شده تاویر قدیمی تر می باشد.

طوایف روستای تاویر

طایفه های شیخ نظری ، نظری ، نظر کتولی ،آشوری ، هدایتی شریعتی و... از ساکنان نسبتاً قدیمی روستای تاویر می باشد.

آثار طبیعی روستای تاویر

روستای تاویر دارای مراتع ملیارتو ، ابلس و  سوته (شاید سوخته مازندرانی) می باشد. هم چنین دارای چشمه ای به نام چشمه پونه آرام می باشد.

گیاهان دارویی روستای تاویر

نوع گیاهان دارویی در روستاهای تاویر ، چلی علیا وسفلی عبارتند از  گل گاو زبان ،گل بنفشه ، کرکز ،پونه ،شبیدو ،گشنیز صحرایی ،کانی ملکی ،سیرو ،گزنه و پلیم . این گیاهان درای خاصیت دارویی زیادی می باشند ودر حال حاضر نیز از این گیاهان استفاده می شود که برخی از این گیاهان از لحاظ پزشکی مورد تأیید می باشند.

درختان جنگلی روستای تاویر

نوع درختان جنگلی نیز در هر سه روستای ذکر شده یکسان می باشد این سه روستا به دلیل نزدیک بودن و فاصله کوتاه دارای شرایط آب و هوایی یکسانی می باشند به همین دلیل دارای پوشش گیاهی ، میوه ها و حیوانات یکسانی می باشند. درختان موجود در این روستاها عبارتند از بلوط ، تقر ،افرا ،بزولگ (بزبرگ)،کل کف ملیچ،نمدار،توسکا،سرخدار، فیک وانجیلو

دانه درخت بلوط

حیوانات و پرندگان روستای تاویر

 حیوانات موجود در این روستاها عبارتند از : خرس ،خوک ،شغال پلنگ ،گرگ،گربه وحشی ،تشی ،جوجه تیغی ،خرگوش ، شوکا و روباه

پرندگان موجود در این مناطق نیز شامل توکا ، زین جلاغ ،گندم خوار کلاغ ،ال دودو ،تورنگ ،کبوتر ،قرقاول،جول (نوعی پرنده شکاری)  و لاشخور می باشد.

میوه های جنگلی روستای تاویر

نوع میوه های جنگلی در هر سه روستای چلی علیا ، سفلی و تاویر یکسان می باشد وشامل کندس (ازگیل وحشی ) ،آلو جنگلی تمشک ، ولیک و گردو می باشد.

هم چنین در این روستاها درخت های سیب ، گلابی ، شلیل ، آلبالو ، به و فندق نیز کاشته می شود که میوه های فراوانی از آن بدست می آید

غذاهای محلی روستای تاویر

در روستاهای چلی و تاویر غذاهایی پخت می شود که علاوه بر گذشته در حال حاضر نیز سرو می شود. این غذاها شامل ترشی پلو ماش پلو ،اشکنه ،کشک (غروت او) ،ترشو ،ترشی آش ،ماش شله ،قتلمه و ته کلی می باشد.

 

اشتغال مردم روستای تاویر

شغل اصلی مردم این روستاها دامداری ، کشاورزی و زنبور داری می باشد.در گذشته در این روستاها جو ، گندم ، ارزن  گوارس و سیب زمینی کشت می شد اما در حال حاضر کاشت این محصولات در این روستاها کمتر شده است و بیشتر لوبیا چیتی کاشته می شود.

صنایع دستی و لباس محلی روستای تاویر

لباس محلی مردان در این سه روستا شامل تاتان ،چوغا،چارق   پاتوئه می باشد و لباس زنان شامل پیراهن کوتاه ،کفش کلوش (گالش)،جوراب بافندگی ، تنبان ( دامن ) می باشد. از جمله صنایع دستی در این منطقه بافت چادر شب ،چوغا ،پاتوئه ،حوله ، دستمال نخی ،توره پشتی و دوک کیسه می باشد.

مراسم ترحیم درروستای تاویر

برگزاری مراسم ترحیم در این روستاها به یک شکل برگزار می شده است زمانی که شخصی از اهالی روستا فوت می کرد در ابتدا از صندوق، خانه شخص مرحوم چادری را تهیه می کردند و با آن خیمه ای برپا می کردند سپس شخص را در آنجا غسل و کفن می کردند و بعد تشییع جنازه و دفن شخص مرحوم انجام می شد.فردای آن روز اقوام یا اهالی خانه آن شخص مرحوم نان پنجه کشی درست می کردند و همراه با گردو ،نخود و کشمش می بردند در قبرستان و بر روی خاک آن مرحوم می گذاشتند و اقوام را دعوت می کردند سپس خوردنی های آماده شده را به نیت شخص مرحوم بین جمع تقسیم می کردند.

مراسم عروسی درروستای تاویر

برگزاری مراسم عروسی در این روستاها به یک صورت انجام می گرفته است . ابتدا خواستگاری و سپس سرو چای و بله گرفتن از خانواده عروس ،سپس مراسم قندشکنی انجام می شد. بعد از این مراسم جشنی به نام عروس دیدن برگزار می شد وبعد از آن مراسم عروس دیدن بزرگتری برگزار می شد .قبل از برگزاری مراسم عروسی ابتدا تدارک مهمانی را می دیدند و برای گوشتی مراسم دام ( گوسفند) تهیه می کردندسپس یک نانوا می آوردند تا برای مراسم آنها نان آماده نماید . بعد از تدارک عروسی جشنی برگزار می کردند که در آن آواز خوانی و رقص داشتند و بزرگترها را دعوت نموده و ولیمه می دادند که به آن پیرمرد پلو می گفتند . بعد از آن جشن حنابندان برگزار می شد. فردای آن روز داماد را حمام می بردند و از طرف مادرزن برای داماد لباس می بردند و بعدبرگزاری جشن عروسی و پول اندازی ، سپس با اسب دنبال عروس می آمدند تا عروس را به خانه داماد ببرند  که در این زمان جوانان جمع شده واز داماد گوشتی (ویلاچی) می خواستند و سپس سه روز بعد مراسم پاتخت برگزار می شد که غذای این جشن ترشی پلو و کله پاچه بوده است.

اعتقادات درروستای تاویر

مردمان این منطقه دارای اعتقاداتی بوده اند که در حال حاضر این اعتقادات بین مردم چندان رواج ندارد اما برخی افراد هنوز به آنها اعتقاد داشته و آنها را اجرا می نمایند از قبیل اینکه روزهای دوشنبه خانه های خود را گل نمی کردند ،در روز چهارشنبه ناخن های خود را نمی گرفتند ،قبل از اینکه بچه به دنیا بیاید لباس و وسیله برای بچه آماده نمی کردند و زمانی که بچه به دنیا آمد برای او لباس تهیه می کردند و سپس برای نوزاد ده روز یا گهواره بندان گرفته و بزرگترها را دعوت می کردند و ولیمه می دادند ،در روز اول عید تاب انداخته و بزرگترها تاب می خوردند و اعتقاد بر این داشته اند که سنگینی های خود را باید بریزند و سبک شوند . د روز 13 فروردین یا سیزده بدر پیاده تا امامزاده گنو می رفتند. د روز چهارشنبه حمام نمی رفتند.

مراسم محرم وماه رمضان درروستای تاویر

در ماه رمضان در این روستاها یک نفر از اهالی روستا بر روی سکوی خانه خود سحرخوانی می کرد تا اهالی را برای سحر بیدار نماید و در روز عید فطر مردم نان و حلوا می بردند مسجد و تقسیم می کردند. در ماه محرم نیز مراسم سینه زنی و زنجیر زنی داشتند سپس روز هفتم علم را تمییز کرده و پارچه می بستند ( علم بندان ) درروز نهم علم را حرکت می دادند و مردم برای خرج مسجد به پارچه های علم پول می بستند . در شب عاشورا مردان مراسم سینه زنی ( سرپاسینه) می گرفتند  سپس مراسم صبح روسیاه و شام غریبان برگزار می شد. در روز عاشورا هرکس از خانه خود برای خودش غذا می آورد. اهالی اعتقاد داشته اند که تا 48 (28 صفر) مردان وزنان نباید خود را بیارایند و باید عزادار حسین (ع) باشند.

سرافرازوپیروزباشید

محمدرضا افراز-مزرعه کتول


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها:


تاريخ : ۱۳٩۳/۸/٢٢ | ٧:٢٦ ‎ب.ظ | نویسنده : محمدرضا افراز | نظرات ()
.: Weblog Themes By M a h S k i n:.